האם מומלץ לעבור השתלת שיניים בזמן הריון?

תוכן עניינים

תקופת ההיריון איננה התקופה הרצויה לטיפולי שיניים. לא מעט נשים בהריון סובלות מדלקות חניכיים וכן יש מגבלה לגבי תרופות שמותר ליטול בהריון ואף רצוי להימנע מצילומי רנטגן. על כן, ההמלצה היא לבצע את כלל הטיפולים הנדרשים טרם תקופת ההיריון. יחד עם זאת, ישנן נשים שלא הספיקו לבצע טיפולי שיניים שונים טרם תקופת ההיריון. אותן נשים תוהות האם מותר לבצע טיפולי שיניים בהריון, איזה סוגי טיפולים מותר לבצע וכן, האם מותר לעבור השתלת שיניים בהריון שמהווה טיפול חשוב שמטרתו היא לפתור בעיות אסתטיות ותפקודיות הנובעות ממחסור בשיניים.

השתלת שיניים- במה היא כרוכה?

השתלת שיניים היא פעולה כירורגית אשר במסגרתה חושפים את העצם של הלסת המצויה מתחת לחניכיים, קודמים בה קדח מדויק ומחדירים לתוכו את השתל. כיום ניתן למצוא טכנולוגיות חדישות בתחום השתלות שיניים אשר מאפשרות לקצר את משך ההמתנה לקליטת שתלים מחצי שנה לחודשיים בלבד וכן, להימנע מניתוח של חשיפת שתלים. חודשיים לאחר ההשתלה כבר ניתן לקחת מידות לכתרים. מדובר על פעולה פשוטה ולא פולשנית. ניתן לומר כי בתהליך השתלת שיניים הפרוצדורה הבעייתית ביותר בהריון היא הניתוח. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי אין מניעה כלשהי לבצע ניתוח בהרדמה מקומית בהיריון. לאחר ביצוע ההשתלה יש ליטול אנטיביוטיקה וכן כדורים נוגדי כאבים וגם במקרה הזה, ניתן למצוא סוגי אנטיביוטיות אשר הוכחו כי הן מותרות לשימוש בהריון ואינן פוגעות בעובר באופן כלשהו. גם כדורים נוגדי כאב מסוגים שונים מותרים לשימוש בהריון.

מהי הבעיה בהשתלות שיניים בהריון?

הבעיה היחידה שיכולה להיות בהשתלות שיניים בהריון היא שטרם ביצוע ההשתלה יש לבצע צילום סיטי. מדובר על צילום שכרוך בלא מעט קרינה. לא רצוי לבצע סיטי בהריון ואם יש אזור שצולם טרם ההיריון הרי שניתן להשתמש בצילומים הללו על מנת לבצע את ההשתלה. לאחר ההשתלה מקובל לבצע צילום פנורמי שמטרתו היא לראות את המנח של השתל. בהריון ניתן להסתפק בצילום מקומי שכמות הקרינה שלו תהיה קטנה יותר.

חשוב לדעת כי לא פעם יש צורך בתהליך השתלת שיניים לבצע גם השתלות עצם וכן עקירות שיניים וכיום מקובל לבצע את כל הפרוצדורה הכירורגית המדוברת בבת אחת. במקרים הללו לאחר העקירה והשתלת העצם יש לבצע סיטי של האזור המיועד להשתלה אשר לא רצוי לבצע בהריון. יש לדחות את השלב של השתלת השתל הדנטלי במקרה הזה לאחר ההיריון.

הרמת סינוס בהריון

בחלק האחורי של הלסת העליון נמצא הסינוס שהוא חלל אוויר שמהווה חלק ממערכת האף והנשימה. במקרה שבו הגובה של העצם המדוברת קטן תחת הסינוס, אחת האפשרויות היא שימוש בשתלים קצרים שהאורך שלהם הוא 5-6 מ"מ ונדרשת מחצית מכמות העצם הנדרשת עבור שתלים רגילים. לעיתים כאשר גובה העצם לא קיים כלל יש צורך לבצע ניתוח הרמת סינוס. חשוב לדעת כי ניתוח הרמת סינוס הוא ניתוח קשה ומורכב. בעיקרון אין מניעה לבצע את הניתוח המדובר במהלך הריון, אך גם במקרה הזה יהיה צורך לבצע צילום סיטי טרם ביצוע ההליך ואחריו.

לסיכום, ניתן לומר כי על אף שניתן בדיעבד לבצע השתלת שיניים בהריון, הרי שישנם שלבים שונים בתהליך ההשתלה אשר לא כדאי לבצע בהריון ועל כן, עדיף לבצע את ההשתלה לפני ההיריון או אחרי ההיריון במידה ויש אפשרות לעשות זאת. אם אין אפשרות לבצע השתלת שיניים לפני או אחרי ההיריון, כדאי לבחור ברופא השיניים הטוב ביותר עבור ביצוע השתלה בתקופת ההיריון. למידע מקצועי על השתלת שיניים