החשיבות של ארגונומיה

תוכן עניינים

חלק לא מבוטל מהזמן שלנו, עובר בישיבה ליד השולחן, לרוב מול מסכי מחשב או מסכים אחרים. אנחנו מבלים בישיבה בעבודה, בבית, בבתי קפה ובמקומות אחרים. אומנם בתחומים מסוימים, במקומות עבודה ספציפיים, משך זמן העבודה התקצר עם השנים, אך מנגד, חל שינוי באופי העבודה, ולכן אנחנו מבלים יותר זמן בישיבה מאשר בעמידה, הליכה או דברים אחרים.

על פניו זה אמור להיות נוח עבורנו, אך גם ישיבה ממושכת יכולה להשפיע עלינו בהיבטים שונים ובפרט בהיבט הפיזי. זה יכול להשפיע על אזורים מסוימים בגוף, בוודאי ככל שחולפים השנים ואנחנו מזדקנים, אחת כמה וכמה אם אנחנו לא עוסקים בפעילות ספורטיבית על בסיס קבוע. לכן חשוב מאוד להכיר את התחום של ארגונומיה וכיצד היא יכולה לשרת אותנו.

מה זה ארגונומיה?

ארגונומיה הוא תחום המתעסק בקשר שבין האדם לסביבה, בין היתר למוצרים טכנולוגים ואחרים, באופן שיכול לשרת אותו בצורה הטובה ביותר. תחום מדע זה מוגדר בין היתר "מדע הנדסת גורמי אנוש" מאחר והוא מתעסק באופן בו יש לעצב פריטים ומוצרים שונים, על מנת שאנחנו נוכל להשתמש בצורה נכונה ובריאה.

חשוב לציין, שעם השנים משרדים ממשלתיים בכל רחבי העולם, בפרט משרד הבריאות כמובן, ארגונים, עמותות, חברות וגורמים אחרים, מתעסקים רבות בכל הנושא של ארגונומיה, בין אם זה מבחינה תיאורטית, מעשית, מבחינת העלאת המודעות בחברה ובקרב עסקים וחברות, מתוך כוונה לייצר תנאי סביבת עבודה נוחים ובריאים לעובדים ומתוך מטרה שהם עצמם ידעו כיצד להתנהל במקום העבודה או בכל מקום אחר, על מנת שלא ייגרם להם נזק פיזי.

איך באה לידי הביטוי החשיבות של ארגונומיה?

כאמור, ארגונומיה מתעסקת בהנדסת גורמי אנוש, למשל, האופן בו שולחן, כסא או כל פריט אחר בו אנחנו משתמשים, בנוי ומעוצב, האופן בו אנחנו יכולים להשתמש בפריטים שונים באופן קבוע או נקודתי, בשביל לא לחוש כאבים ולהתמודד עם דלקות או מקרים חמורים אחרים.

אחת הדוגמאות הטובות היא דלקת בכתף. הרבה פעמים אנחנו חווים מצב כזה, מבלי לדעת שהסיבה לכך היא שהכסא עליו אנחנו יושבים איננו מתאים לישיבה ממושכת ואיננו יכול לשרת אותנו כפי שאנחנו צריכים. למשל, אם אנחנו יושבים מול המחשב במשך שעות ארוכות, אזי עלינו להקפיד שהכסא יהיה עם משענת מותאמת לגב, כך שאנחנו נוכל לשבת צמוד ולא לאמץ אותו או את הכתפיים.

אם נבחר כסא בצורה נכונה, אזי שנוכל למנוע מקרים של דלקת כתף או דלקות וכאבים אחרים בגוף. היום אנחנו יכולים למצוא שורה של כסאות ארגונומיים אשר יכולים להתאים לכל אחד ואחת, בין אם זה למשרד ובין אם זה לבית.  צריך לציין, מעבר לעניין של פריטי ריהוט מעוצבים ובנויים בהתאם לצרכים שלנו, עלינו לוודא שהם גם ממוקמים בגובה שלנו, באופן שאנחנו לא צריכים להתאמץ בשביל להשתמש בהם.